Heldere afspraken vastleggen

Wanneer u een nieuwe werknemer aanneemt in uw bedrijf, is het natuurlijk belangrijk om alle afspraken goed vast te leggen. Dit doet u in een arbeidscontract. Zo worden onduidelijkheden over het contract namelijk voorkomen. Echter is een arbeidscontract opstellen niet altijd even eenvoudig. Er zijn namelijk veel verschillende vormen, en er moeten heel veel afspraken gemaakt worden. Het is niet voor niets dat veel werkgevers een specialist inschakelen om hun met de arbeidscontracten te helpen. Moet u een arbeidscontract voor een nieuwe werknemer opstellen? In dit blog leest u meer over de basis van de overeenkomst.

Het type arbeidscontract

De basis wordt altijd gevormd door het type arbeidsovereenkomst. Het kan gaan om een tijdelijk of een vast contract. Een tijdelijk contract heeft een bepaalde vooraf afgesproken einddatum. Als werkgever dient u de werknemer een maand van tevoren te laten weten of het contract verlengd wordt na deze periode. Een vast contract heeft geen einddatum. Die kan alleen beëindigd worden als de werknemer zelf stopt, wanneer de werkgever en werknemer samen de overeenkomst ontbinden, of wanneer de werknemer ontslagen wordt.

Het aantal uren

In het contract wordt ook vermeld hoeveel uren per week de werkgever gaat werken. Het kan gaan om:

  • Fulltime contract: werkweken tussen de 34 en 40 uur
  • Parttime contract: werkweken van minimaal 12 uur. Meestal wordt 24, 28 of 32 uur afgesproken
  • Nuluren contract: flexibele werktijden zonder minimum of maximum. Wanneer er geen werk is, hoeft de werkgever niet te betalen
  • Min-max overeenkomst: ook flexibele werktijden, maar dan met een minimum en een maximum aantal uren. De werkgever moet altijd het minimaal aantal uren uitbetalen, en kan de werkgever oproepen om meer uren per week te werken

Dit moet u in het contract vermelden

Naast de duur van het contract en het aantal uren dat gewerkt wordt, zijn er nog een aantal andere afspraken die eigenlijk altijd in het arbeidscontract staan. Voorbeelden van deze afspraken zijn:

  • De functie van de nieuwe werknemer
  • Het aantal vakantiedagen
  • De pensioenregeling
  • Afspraken in geval van ziekte
  • Wanneer dit van toepassing is, het concurrentie- en relatiebeding

Ook moet u als werkgever rekening houden met alle verschillende wetten en regels. Lijkt een arbeidsovereenkomst opstellen u een onmogelijke taak? Schakel dan de hulp in van een specialist. Zo weet u zeker dat alle afspraken helder vastgelegd worden.